Boeing, 737 MAX dolandırıcılık davasında suçunu kabul ederek 243,6 milyon dolar ödeyecek
Boeing Co. Endonezya ve Etiyopya’da meydana gelen ve 346 kişinin hayatını kaybetmesine neden olan 737 MAX kazalarıyla ilgili olarak ABD Adalet Bakanlığı tarafından yürütülen soruşturmayı tamamlayarak, suç teşkil eden dolandırıcılık komplosu suçlamasını kabul etti. Kazalar 2018 ve 2019 yılları arasında beş aylık bir süre içinde meydana geldi.
Teksas’taki bir federal mahkemede dosyalanan Adalet Bakanlığı belgesinde belirtildiği üzere, havacılık devi 243,6 milyon dolar ceza ödeyecek. Bu savunma anlaşması federal bir yargıç tarafından onaylanmayı bekliyor ve Boeing’i hüküm giymiş bir suçlu olarak etiketleyecek.
Suçlama, Boeing’in Federal Havacılık İdaresi’ne (FAA) Manevra Karakteristikleri Artırma Sistemi (MCAS) olarak bilinen ve her iki kazaya da karışan önemli bir yazılım özelliğinin genişletilmesine ilişkin yanlış beyanlarda bulunduğu suçlamalarından kaynaklanıyor.
Belirli koşullarda uçağın burnunu otomatik olarak aşağı itmek üzere tasarlanan sistem, FAA tarafından Kasım 2020’de kaldırılan uçağın 20 ay süreyle yere indirilmesine yol açan iki ölümcül olayla bağlantılıydı.
Boeing, savunma anlaşmasının bir parçası olarak, güvenlik ve uyum programlarını geliştirmek için önümüzdeki üç yıl içinde en az 455 milyon dolar yatırım yapmayı da taahhüt etti. Anlaşma ayrıca Boeing’in uyum önlemlerine bağlılığını denetlemek üzere üçüncü taraf bir gözlemcinin atanmasını zorunlu kılıyor. Bu gözlemci Boeing’in kaydettiği ilerleme hakkında mahkemeye yıllık raporlar sunacak.
Şirketin yönetim kurulu, dosyada öngörüldüğü üzere kaza kurbanlarının yakınlarıyla bir araya gelecek. Bu gelişme, Boeing’in önerdiği adaylar arasından hükümetin seçim yapması yerine ailelerin seçimde söz sahibi olması gerektiğini savunan kurbanların ailelerini temsil eden avukatların itirazları üzerine bağımsız gözlemcinin seçim sürecinde yapılan düzenlemelerin ardından geldi.
Boeing, Adalet Bakanlığı ile prensipte bir anlaşmaya varıldığını doğruladı. Şirket, Spirit AeroSystems’i satın alma planına onay almak için ilerlemeye çalışıyor.
İtiraf anlaşması Boeing’i, özellikle Ocak ayında Alaska Havayolları’na ait bir uçuş sırasında yeni bir Boeing 737 MAX 9 uçağının panelinin patlamasıyla ilgili diğer potansiyel soruşturma ya da suçlamalardan korumuyor. Bu anlaşma sadece ölümcül kazalardan önceki davranışları kapsamaktadır.
Boeing’in 243.6 milyon dolarlık ikinci para cezası, 2021 yılında yine ölümlü kazalarla ilgili olarak yapılan 2.5 milyar dolarlık bir önceki anlaşma kapsamında izin verilen azami miktarın bir parçasıdır. Ceza, MAX pilotları için tam uçuş simülatörü eğitiminden kaçınmanın getirdiği maliyet tasarrufunu temsil ediyor.
Kaza kurbanlarının bazı aile üyeleri, Boeing’e diğer ceza sanıklarının alamayacağı tavizler verdiğini ve Boeing’i ölümlerden yeterince sorumlu tutmadığını belirterek anlaşmaya karşı çıkma niyetlerini dile getirdiler.
Adalet Bakanlığı ve Boeing’in yazılı savunma anlaşmasının tamamını belgelendirmesi ve 19 Temmuz’a kadar Teksas’taki federal mahkemeye sunması bekleniyor.
Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.
Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.